Laden...

Omgaan met agressie in de zorg doe je zo

Het werken in de zorg kan een medewerker vervelende situaties opleveren. Zo zul je in aanraking komen met agressief en grensoverschrijdend gedrag van cliënten. De huidige pandemie heeft ook grote invloed op de situatie. De ingevoerde maatregelen en extra regels kunnen voor onbegrip zorgen.

Het zorgpersoneel geeft steeds vaker aan zich onveilig te voelen. Om de medewerkers te helpen in deze lastige tijden worden er diverse trainingen aangeboden waarin omgaan met grensoverschrijdend gedrag in de zorg centraal gesteld wordt. Aan de hand van de trainingen zullen medewerkers sterker in hun schoenen staan en een situatie met beide handen kunnen aanpakken.

Omgaan met agressie in de zorg

Men is er vaak van overtuigd dat de agressie van cliënten en mogelijk bezoekers zal toenemen als erop in wordt gegaan. Echter ligt dit vooral aan de manier waarop er gecommuniceerd wordt. Om juist te communiceren met het betreffende persoon is het van belang dat je weet met welk soort agressie je te maken hebt: frustratie-agressie of intimidatie-agressie.

Frustratie-agressie

Frustratie-agressie komt voort uit een situatie waarin het niet verloopt zoals diegene gewenst of verwacht had. Er wordt diegene dingen opgelegd waar het persoon het niet mee eens is, denk hierbij aan het dragen van een mondkapje of het volgen van regels. Vaak uit dit soort agressie zich in schelden en het maken van lawaai. Zelden volgt hieruit fysiek geweld.

Om dit soort ongewenste intimiteiten in de zorg tegen te gaan, is het raadzaam om rustig in te gaan op de inhoud. Laat het persoon zijn of haar verhaal vertellen en luister aandachtig. Verplaats je in het persoon en laat diegene weten dat de reactie begrijpelijk is. Zolang het persoon zich serieus genomen voelt, zal de situatie zelden escaleren.

Intimidatie-agressie

Bij intimidatie-agressie zijn de cliënten op zichzelf erg rustig. Op een rustige toon proberen de cliënten zorgmedewerkers en andere aanwezigen te intimideren. Zo is het mogelijk dat een cliënt een medewerker laat weten dat hij of zij weet waar de kinderen van de medewerker op school zitten of dat hij of zij de medewerker zal opwachten als het werk afgerond is. Ze proberen de pijn bij anderen op te zoeken en gaan in op gevoelige onderwerpen.

Hierbij is het belangrijk om juist niet in te gaan op de inhoud, maar vooral grenzen stellen. Door op de inhoud in te gaan, zal een cliënt in feite beloond worden: de pijn is gevonden.

Vooral niet doen!

Cliënten met agressie kunnen barsten als er op de verkeerde manier tegen hen gesproken wordt. Als een cliënt te horen krijgt dat hij of zij moet stoppen met het slaan op de tafel zal de cliënt de handeling enkel voortzetten. Bij een intimiderende cliënt zullen gesprekken de situatie verergeren.

http://zelfsterk.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Een website kan in de huidige samenleving, waarin digitalisering een grote rol speelt, grote invloed hebben op de verkoopresultaten van een bedrijf. Dankzij het toenemende

Als Vereniging van Eigenaren van een appartementencomplex ben je gezamenlijk voornamelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand, zoals het lappen van de ramen, het

De zomer staat nog niet voor de deur, maar dat betekent niet dat we nog niet mogen wegdromen bij het idee van zwoele zomeravonden, gezelligheid

Een trots hondenbaasje kan helaas altijd in aanmerking komen met een allergie voor de lieve viervoeter. Echter is niet alleen het baasje gevoelig voor allergieën,

Als geen ander weet jij hoe je op een handige manier kunt klussen. Allereerst ga je aan de slag met een tekening, waarop alle details

Heb jij een eigen bedrijfje en liep je op een vroege maandag ochtend het pand binnen en keek je eens om je heen? En wat

Vind jij het heerlijk om je terug te trekken en dan lekker een videogame te gaan spelen? Lekker in je eentje, zonder al die vervelende

Er wordt veel over Nederland gezegd als het gaat om het corona virus. Er zijn veel nieuwe besmettingen, en er liggen ook veel mensen in

Het hebben van een dak boven je hoofd is een van de dingen die een mens echt altijd nodig heeft. En wanneer je een thuis

Het handige aan het wereld wijde web dat we tegenwoordig echt vanaf elke plaats kunnen bekijken, is dat als je een vraag hebt, je zo

Moeilijke eters thuis, diëten volgen en gerechten bereiden met niet al te veel van dit of dat: koken is niet altijd eenvoudig. De één heeft

Overal waar je om je heen kijkt, zie je wel tegels. Als je binnen bent kom je ze in de badkamer tegen, als je buiten

Zoogdieren Zoogdieren (Mammalia) komen overal op de wereld voor en zijn –op twee uitzonderingen na –levendbarende, warmbloedige dieren die hun jongen zogen. De enige zoogdieren die

Als je een zware operatie tegemoet gaat, of net een zwaar ongeluk hebt gehad, beleef je een hele vervelende tijd in je leven. Want het

Personeelszaken zijn belangrijke zaken in elk bedrijf. Niet alleen voor grote ondernemingen, maar ook voor de kleine ondernemingen. Niet elk klein bedrijf heeft het geld

Het is tegenwoordig weer helemaal terug in de mode; leer. Het kan namelijk op heel veel verschillende manieren gedragen worden. Als jas, als tas, in