Als u zich afvraagt wat een motorrevisie betekent, volgt hier een korte beschrijving van het proces. Simpel gezegd, een motorrevisie is een “opfrisbeurt” van de motor. Bij dit proces worden motoronderdelen buiten het carter vervangen of gerepareerd. Dit is duurder dan een in-chassis revisie, maar het kan veel langer meegaan dan een gloednieuwe motor. U kunt een motorrevisie ook zelf uitvoeren als u weinig tijd hebt of de prestaties van uw auto wilt verbeteren. Een motorrevisie is een “opfrisbeurt” Wanneer u een motorrevisie laat uitvoeren, geeft u uw auto in wezen een nieuwe look. De meeste revisiebedrijven bouwen motoren om tot New Limits met nieuwe en gebruikte onderdelen. Ze bouwen motoren op van motorkernen die worden opgestuurd voor inruil. Tijdens het revisieproces van uw motor kan het carter tweehonderd uur hebben gelopen, of vijfduizend. Om er zeker van te zijn dat de motor de nieuwe limieten haalt, is het noodzakelijk hem te reviseren om aan die limieten te voldoen. Revisiebedrijven bieden originele fabrieks- en PMA-onderdelen aan. De fabriek zal u een fabrieksnieuwe motor verkopen, maar die zal duurder zijn dan de PMA-onderdelen van een revisiebedrijf. Mijn ervaring is dat een revisiebedrijf vaak fabrieksnieuwe cilinders zal gebruiken en er een gloednieuwe cilinder op zal zetten. Een motor die vanaf de fabriek volledig is gereviseerd heeft onderdelen van de hoogste kwaliteit en zal de duurste optie zijn. Een motorrevisie is een uitgebreid proces van reparaties aan onderdelen binnen en buiten het carter. Dit type reparatie vereist een grondig onderzoek en reiniging van alle onderdelen. Een grote revisie omvat vaak het vervangen van de krukas, wat de kosten van een revisie aanzienlijk kan opdrijven. Gebruikte krukassen zijn bij sommige winkels verkrijgbaar voor de helft of een derde van de prijs van een nieuwe. Het carter herbergt de interne componenten van de motor en biedt een montageplatform voor de cilinders. Het carter is gemaakt van gegoten aluminium en moet sterk genoeg zijn om de tegengestelde krachten op te vangen die door de motor tijdens het gebruik worden opgewekt. De reiniging en inspectie van het carter tijdens de revisie is eveneens een belangrijk onderdeel van het proces. Het revisieproces van een motor omvat het vervangen van zuigerveren en kleppen. Indien nodig worden de cilinderboringen opnieuw geboord door een automobielbewerkingsbedrijf. De nieuwe zuigers worden geïnstalleerd. De krukas kan ook opnieuw worden geslepen om de astappen te herstellen. Sommige andere onderdelen, zoals de startmotor en de dynamo, moeten tijdens het revisieproces worden gerepareerd. Revisies zijn geen slechte optie voor motoren die meer dan een paar jaar zijn gebruikt, omdat de reparatiekosten hierdoor aanzienlijk kunnen dalen. Het is duurder dan een in-chassis revisieEen motorrevisie zal duurder zijn dan een in-chassis revisie. Bovendien moet de motor dan van het chassis worden verwijderd. Het grote voordeel van deze optie zijn de verbeterde motorprestaties. Veel motor upgrades vereisen een soort van motor revisie. De kosten van deze optie zijn afhankelijk van de mate van schade aan de motor. Een eenvoudige motorrevisie kost ongeveer vijftig tot honderd dollar. Een motorrevisie kan ook de waarde van uw inruilwaarde verhogen. De meest voorkomende reden dat een motorrevisie duurder is dan een in-chassis revisie is het feit dat bij een out-of-chassis revisie de motor moet worden verwijderd. Hoewel dit duurder kan zijn en meer tijd in beslag neemt, maakt het een grondige inspectie van alle OEM-onderdelen mogelijk. Het is ook mogelijk om de krukas, voorbumper, en cilinders te redden. Hoewel een volledige motorrevisie duurder is, is het een betere optie als uw voertuig grote schade heeft. Een motorrevisie kan de levensduur van uw auto drastisch verlengen. Een gereviseerde motor is meestal gemaakt van betere onderdelen en is bedoeld om problemen met het origineel te verhelpen. Deze auto’s kunnen veel langer lopen dan een gloednieuwe motor en ze kunnen veel langer meegaan dan een fabrieksmotor. Gereviseerde motoren zijn meestal ontworpen en gebouwd volgens een specifieke specificatie, en de onderdelen van de gereviseerde motor zullen die van de originele motor overtreffen. De werkelijke levensduur van een vliegtuigmotor hangt af van vele factoren, waaronder het gebruik en de hoeveelheid onderhoud die de motor krijgt. Sommige motoren gaan net onder de 40.000 km mee, terwijl andere meer dan 300.000 km meegaan. De levensduur van motoren varieert sterk, afhankelijk van het type voertuig, het aantal kilometers dat per jaar wordt gereden, en de manier waarop de motor is opgeslagen. Een motor uit 1916 kan een paar honderd jaar meegaan, maar kan ook een miljoen mijl hebben afgelegd. |